Over Jeroen Rijpstra

‘Friezen zijn stug’, hoor je wel eens. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Misschien hebben we in het eerste contact niet direct een vlot algemeen praatje en kijken we liever eerst de kat een beetje uit de boom. Maar als het ijs eenmaal gebroken is, houden we van een open en eerlijke communicatie, zeggen waar het op staat, recht door zee. Enthousiast en gedreven, met hier en daar de nodige humor. Wat dat betreft ben ik, ondanks dat ik niet ‘oprjocht Frysk praat’, een echte Fries.

Meer dan 16 jaar ervaring op het gebied van webdesign en grafische vormgeving

Ik heb het internet zien opkomen. In 2001 gestart als grafisch vormgever / webdesigner bij Van der Let & Partners in Heerenveen. Onze studio bestond slechts uit 3 man. Pionieren. Alles kunnen en willen maken. Wat we niet weten, dat zoeken we zelf uit totdat wij dit ook goed kunnen. In die tijd waren websites nog niet functioneel, ze moesten er vooral cool uitzien, als een soort digitale visitekaartjes voor bedrijven. Met toen nog de befaamde ‘Splash pages‘ met ‘Flash-intro’s’. Korte, geanimeerde filmpjes, getekend en geprogrammeerd in Adobe Flash. Deze vulden je hele scherm en speelden automatisch af wanneer je de website bezocht. De eigenaar van de website kon dan trots aan anderen laten zien hoe geweldig zijn website eruit zag. En hoopte dat anderen dat weer zouden doorvertellen. ‘Heb je die nieuwe website van Pizzeria Italia al gezien? Mooi man, met die vliegende pizza’s in dat intro! Moet je ook eens kijken!’ Dat het na 2 of 3 keer kijken van het intro eigenlijk best irritant begon te worden, daar kwam men al snel achter. Je wilt niet elke keer weer dat intro zien, nee, je wilt direct naar de pagina waar de informatie staat die je zoekt.

Webshops, ook zo iets. Die waren er nog (bijna) niet. Als je wat wilde kopen, dan ging je niet eerst achter de computer zitten en wachten totdat deze en internet opgestart was (inbellen via een modem, kabel was er toen nog niet). Nee, in diezelfde tijd kon je net zo goed ff naar de winkel fietsen en daar het product kopen. Bovendien wilde je toen het product eerst echt beetpakken en goed met eigen ogen bekijken, voordat je het ging kopen. Zomaar iets kopen vanaf een plaatje, dat was toch niet vertrouwd?

Veel Jonge bedrijven die destijds het bouwen van webshops als core-business hadden, gingen al snel failliet. De consument in was er toen simpelweg nog niet klaar voor. Pas nadat de mobieltjes vervangen werden door smartphones, en men overal kon internetten waar men wilde, werden er steeds meer producten online besteld. De vraag naar webshops nam sterk toe en doet dat nog steeds. Steeds meer particulieren, die zelf nooit een fysieke winkel gehad hebben, verkopen nu spullen online in hun eigen webshop.

Ja, in 16 jaar tijd is er veel veranderd en de ontwikkelingen blijven alsmaar sneller gaan. Gelukkig wel, het houdt mij scherp en kan ik steeds verder meegroeien. Een website of webshop is eigenlijk nooit klaar. Doordat de ontwikkelingen steeds verder gaan, zul je je website of webshop steeds moeten blijven updaten en zul je je marketing strategie steeds moeten bijstellen.

Webdesign, grafische vormgeving, marketing en SEO

Zoals je hierboven kon lezen heb je als ondernemer niet veel meer aan een website die er alleen maar goed uitziet. Wat heb je aan een mooie website die door niemand gevonden wordt? Tegenwoordig zijn er geen miljoenen websites meer, maar biljoenen. Val dan nog maar eens op. Sterker nog: wordt dan nog maar eens gevonden! Daarom richt ik mij ook op SEO, zodat de websites die ik oplever beter worden gevonden in de zoekmachines.
Ook internet marketing wordt steeds belangrijker. Wat heb je aan een mooie website die geen klanten oplevert? Je hebt liever 1000 bezoekers per maand waarvan er 20 daadwerkelijk een product of dienst bij jou afnemen, dan 2000 bezoekers per maand waarvan er 10 dat doen.
We kunnen tegenwoodig niet meer om Mobile-first webdesign heen. Meer dan 50% van alle bezoekers bezoekt jouw website of webshop via een mobiel apparaat. Wat heb je aan een mooie website die niet goed getoond wordt op mobiel en daarom jouw (potentiële) klanten niet goed kan bedienen? Bovendien geven zoekmachines tegenwoordig strafpunten aan websites die niet mobielvriendelijk zijn, zodat jouw website lager in de zoekresultaten komt te staan.

Mijn missie

Het doel dat ik continu nastreef is om mijn opdrachtgevers zo goed mogelijk te helpen om via hun huisstijl, website en marketing een maximaal aantal klanten voor hen te genereren.

Partners

Omdat tegenwoordig de ontwikkelingen op gebied van internet, marketing, social media en SEO zo razendsnel gaan, is het onmogelijk om echt alles qua diepgaande kennis bij te houden. Afhankelijk van de omvang van mijn opdrachten, werk ik daarom regelmatig samen met andere zelfstandigen die gespecialiseerd zijn op één vakgebied.

Portfolio

Misschien denk je: “mooie woorden, maar hoe ziet dat er nu in de praktijk uit?” Neem eens een kijkje in mijn portfolio!

Prijsstelling

In mijn blog artikel ‘Wat kost een nieuwe website en wanneer is ie klaar?‘ lees je alles over prijzen voor het bouwen van websites.

Save

Save

Save

Save

Save

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?

Stuur dan vrijblijvend een mailtje via het contactformulier of bel me even. Ik hoor graag van je!

Contactinformatie

Blog