Resultaatgerichte websites en printmedia ontwikkelen

Wat kost een website en wanneer is ie klaar?

wat kost een website
Laatste update: 17 oktober 2023
Geschatte leestijd: 7 minuten

‘Wat kost een website bij jou en wanneer is ie klaar?’ Deze vraag krijg ik regelmatig te horen. Op zich een hele goede vraag natuurlijk, maar het antwoord is vaak niet zo simpel als dat het lijkt. In dit artikel zal ik je uitleggen waarom en je een globale prijsindicatie geven.

Een slechte website kost geld, een goede website levert geld op

Simpel gezegd: wat heb je liever? Een website laten bouwen voor 500 euro waar mogelijke klanten geen actie op ondernemen of een website van 2500 euro waar mogelijke klanten wel actie op ondernemen? In het eerste geval kost het je 500 euro en levert het je niks op (verlies), in het tweede geval betaal je meer maar levert het je nieuwe contactmomenten, offerte-aanvragen en opdrachten op van mogelijke klanten (investering terugverdiend).

Wat kost een website gemiddeld?

Een basis website bestaat in het algemeen uit een homepage, een over-ons-pagina, een aantal diensten- of informatiepagina’s en een contactpagina met contactgegevens en een contactformulier. In mijn optiek kun je pas alle belangrijke onderdelen van een website goed uitvoeren vanaf een prijs van gemiddeld 2500 euro.

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die websites aanbieden vanaf 199 tot 500 euro. Je snapt wel dat deze bedrijven voor die prijs geen tijd kunnen nemen voor een design die aansluit bij jouw onderneming en vaak een statisch template gebruiken waarin geen wijzigingen gedaan kunnen worden. Of deze websites ook goed worden weergegeven op mobiel en tablet is maar de vraag. Zo’n website levert je niks op en is snel verouderd.

Voor de meeste startende ondernemers is een goede basis website voldoende om zich op internet te presenteren. Zie het als een soort online visitekaartje. Afhankelijk van extra modules die kunnen worden toegevoegd aan de website (zoals een fotogalerij, blogmodule, referentiemodule, nieuwsbriefmodule, offerte-aanvraagmodule, quiz, poll, boekingsmodule, etc, etc) zal de gemiddelde prijs liggen tussen de 2000 en 3000 euro.

Ondernemers die een website nodig hebben waarbij conversie een belangrijk doel is en dus een goede internet marketing strategie nodig hebben zitten gauw in een prijsklasse van 3500 tot 5000 euro en hoger.

Grote bedrijven besteden soms wel meer dan 100.000 euro aan het laten bouwen van hun website.

wat kost een website

Wil jij een website laten maken? Bekijk hier de mogelijkheden.

website mogelijkheden >>

Waar moet een goede website aan voldoen?

Eén van de belangrijkste voorwaarden is dat de website responsive moet zijn. Responsive houdt in dat de website zich automatisch aanpast naar de schermgrootte van het apparaat waarop de website bekeken wordt. Zoals je weet heeft het beeldscherm van een computer of laptop een liggend formaat (landscape) en wordt de website op een smartphone vaak in staand formaat (portrait) bekeken. Dit betekent dat de layout van de website compleet verandert.

Verschil NIET responsive WEL responsive website jeroenwebsitemarketing


Je begrijpt dat wanneer de website zich niet automatisch aanpast, de website niet volledig in de breedte getoond wordt op mobiel. Dit maakt het voor de gebruiker erg lastig om te navigeren en om formulieren in te vullen. Bovendien worden de teksten zeer klein weergegeven. Veel bezoekers zullen dan ook snel de pagina weer verlaten, laat staan dat ze een formulier invullen. Dit gaat ten koste van de conversie en je loopt steeds meer omzet mis.

Bovendien geeft Google strafpunten aan websites die niet mobielvriendelijk zijn. Deze websites zullen dus lager ranken in de zoekresultaten dan websites die dat wel zijn.

Een tweede belangrijke voorwaarde is dat de website een versleutelde verbinding heeft (https://). Vraag daarom een SSL certificaat bij jouw webhostingprovider aan. Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een versleuteling van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser (zoals Chrome of Internet Explorer). Op die manier kunnen met name login- en betalingsgegevens zoals wachtwoorden, creditcardnummers en persoonsgegevens veilig gebruikt worden, zonder dat deze door anderen worden onderschept.

Ook hier geldt weer: heeft jouw website geen versleutelde verbinding, dan geeft Google strafpunten en zal je website lager ranken.

Een andere belangrijke voorwaarde is dat de website snel inlaadt. Wanneer bezoekers lang moeten wachten voordat de pagina is ingeladen, zullen ze gauw de pagina verlaten en verder gaan. Ook dit is een rankingfactor voor Google.

Hoe zorg je ervoor dat de website snel genoeg inlaadt:

  • Optimalisatie van CSS en HTML
  • Optimalisatie van afbeeldingen
  • Optimalisatie van Javascript
  • Gebruik van cache

Nog een belangrijke voorwaarde is het gebruik van duidelijke Call-to-Actions (CTA’s) op de website. Je wilt bezoekers aansporen tot het ondernemen van actie op jouw website. Je wilt bijvoorbeeld dat ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief, een offerte-aanvraag doen, een video bekijken, een product aanschaffen, zich registreren, een contactformulier invullen etc.

Voorbeeld Call to Action


Vaak zie je duidelijke blokken op de website met een afwijkend gekleurde button die zo opvalt dat de bezoeker aangespoord wordt om hierop te drukken. Per pagina is er vaak 1 zo’n button zodat de bezoeker gauw door heeft wat er van hem verlangd wordt. Elke pagina heeft vaak zijn eigen doel en zijn eigen CTA.

Wanneer een bezoeker één van deze taken uitvoert, noemen we dat conversie. Meer conversie kan leiden tot meer omzet voor je onderneming. Op deze manier verdien je de investering in de website terug. Deze conversie kan worden gemeten in Google Analytics en met tools als Hotjar. Op deze manier kun je je website steeds verder verbeteren, zodat deze steeds meer omzet gaat opleveren.

Verder is het belangrijk dat de website gemaakt is vanuit het oogpunt van jouw doelgroep en niet vanuit jouw onderneming. Verdiep je in de pijnpunten van je doelgroep. Je hebt ongeveer 5 seconden om jouw doelgroep tijdens hun eerste bezoek aan jouw website te overtuigen dat ze op jouw website vinden wat ze zoeken. Dit doe je door kwalitatief goede content op je website te plaatsen. Deel kennis, laat jouw expertise zien. Geef mogelijke problemen aan waar je bezoeker last van zou kunnen hebben en laat jouw oplossingen zien.

Als laatste is goed onderhoud van de website erg belangrijk. Vooral WordPress websites krijgen regelmatig te maken met updates. Wanneer deze updates niet gedaan worden, bestaat er kans op veiligheidslekken en zal Google de website kunnen gaan beschouwen als ‘niet-veilig’. Hierdoor kan in het ergste geval de site op de blacklist komen te staan en wordt de site praktisch onvindbaar in de zoekresultaten. Lees hier meer over WordPress website onderhoud.

Wat kost een website, waarom is het lastig om snel een goede prijs te bepalen voor een website?

Zoals je al hebt kunnen lezen, een goede website is een investering die zichzelf terugverdient en op langere termijn meer klanten en omzet oplevert. Echter, om deze website zo goed mogelijk te kunnen bouwen voor JOUW onderneming moet er minimaal dit gebeuren:

  1. Een vrijblijvend gesprek tussen jou en de website ontwikkelaar om te zien of er een klik is
  2. Doelstelling van de website: wat wil jij met de website bereiken?
  3. Doelgroep van de website: wie wil jij bereiken? Wat zijn de problemen van jouw doelgroep? Welke oplossingen bied jij? Waarom moet de doelgroep juist bij jou zijn en niet bij iemand anders?
  4. Structuur van de website: welke landingspagina’s / sectie’s zijn er nodig? Welk doel heeft elke landingspagina? Dit ivm het bepalen van de zoektermen
  5. Zoektermen / zoekwoorden onderzoek
  6. Wie schrijft de teksten voor de website? Wie zorgt voor de foto’s? Wie gaat de content in het CMS plaatsen?
  7. Concurrentie onderzoek, wie zijn de grootste concurrenten, wat doen ze wel en niet goed en waar kun jij het verschil maken?
  8. Functioneel ontwerp maken van de website (evt extra modules nodig?) en samen bespreken
  9. Opvragen van jouw logo en huisstijl
  10. Grafisch ontwerp maken qua look en feel, lettertypes, kleuren, samen bespreken
  11. Domeinnaam registreren en webhostingaccount met SSL aanvragen
  12. Pagina’s bouwen in WordPress
  13. Checken of alle pagina’s goed worden weergegeven in alle browsers en op de verschillende apparaten (mobiel, tablet, desktop)
  14. 1e Oplevermoment: wanneer alle type pagina’s gebouwd zijn, samen bespreken of er nog wijzigingen nodig zijn
  15. Alle teksten, foto’s en andere content op de website plaatsen, zorgen dat de afbeeldingen geoptimaliseerd zijn ivm laadtijd
  16. SEO: Zorgen dat elke pagina slechts één H1-tag heeft (paginatitel) en dat de rest van de tekst goed gestructureerd is met tussenkopjes (H2, H3, H4-tag enz), opsommingen en vetgedrukte zinnen
  17. SEO: Zorgen dat alle pagina’s een duidelijke Title-tag, meta-omschrijving en een zoekmachine-vriendelijke url hebben
  18. SEO: Zorgen dat alle afbeeldingen al de juiste bestandsnaam en alt-tag hebben
  19. SEO: Zorgen dat er een juiste hoeveelheid interne links in je website staan
  20. Eventueel een YouTube kanaal aanmaken om daar je video’s te plaatsen en ze vanuit daar op jouw website te laten zien (scheelt een boel hostingruimte en dataverkeer)
  21. Email adressen instellen, testen
  22. Google account aanmaken, Google Analytics en Google Webmastertools installeren. XML Sitemap genereren.
  23. 2e Oplevermoment

Mocht je nog verder willen gaan dan kun je

  • een maandelijks website onderhoudsplan afspreken
  • een maandelijks SEO traject afspreken
  • Online adverteren op Facebook of met Google Adwords
  • Een Email marketing traject opzetten

Enzovoort, enzovoort.

Eigenlijk komt het erop neer dat je, wil je het echt goed doen, steeds bezig blijft om je website te optimaliseren en aan te vullen. Wanneer je dat goed doet trek je meer klanten aan via de website en ga je dus meer omzet draaien. Hierdoor kun je weer meer investeren in de website en zo kun je steeds opschalen. Een website is dus eigenlijk nooit echt klaar.

Waarom is het vaak lastig om een opleverdatum te bepalen voor een website?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er een aantal contactmomenten nodig tussen jou en de website ontwikkelaar. Verder wordt van jou verwacht dat je zelf zoveel mogelijk input geeft. Jij weet als geen ander hoe je het beste jouw doelgroep moet benaderen, welke content nodig is. Als je dat op tijd kunt aanleveren, kan de website ontwikkelaar verder en kan de site redelijk snel online gaan.

Wat krijg je voor dat geld bij jou? Heb je ook een portfolio?

Bekijk mijn portfolio websites pagina voor een aantal goede praktijkvoorbeelden.

Waarom moet ik bij jou zijn voor een website?

  • Kwaliteit gaat bij mij boven kwantiteit, ik werk volgens bovenstaande methode.
  • Meer dan 18 jaar ervaring.
  • De veelzijdigheid van een bureau. Op jouw verzoek kunnen we voor het project externe tekstschrijvers, fotografen en SEO/SEA-experts inhuren om tot een nog beter resultaat te komen.
  • Lagere overhead dan een bureau. Geen kosten voor personeel, pand en bedrijfswagens. Daardoor kan ik meer tijd besteden aan jouw project en hogere kwaliteit leveren. Niet slechts een mooi ontwerp van alleen de homepage, maar elke pagina wordt tot in de details uitgewerkt en gebouwd.
  • Groot inlevingsvermogen. We kijken samen naar wat jouw onderneming nodig heeft en hoe we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken. Dit kan stapsgewijs.

Wil jij een website laten maken? Bekijk hier wat ik voor jou kan betekenen.

Hoe hebben anderen de samenwerking met jou ervaren?

Hoe anderen de samenwerking met mij hebben ervaren lees je op mijn referentiepagina.


Wat kan ik voor je doen?

Website laten maken

Van online visitekaartje tot resultaatgerichte website op maat
jeroenwebsitemarketing diverse websites
website laten maken >>

Online marketing

In samenwerking met externe
SEO/SEA partners:
  • Zoektermen, content en sitestructuur
  • De website meetbaar maken
  • Online advertentie campagnes
  • Rapportages: wat is de investering en hoeveel omzet levert het op?
Investeren in je website >>

Design laten maken

Ontwerpen van huisstijl, brochures, banieren, verpakkingen
health of nature eerste producten
design laten maken >>
menu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram