Beter gevonden worden en GRATIS verkeer vanuit zoekmachines op zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Gratis betekent in dit geval dat je de zoekmachines niet hoeft te betalen om hoger te ranken, zoals bij SEA-campagnes.
Toch is het niet echt gratis, er zal (veel) tijd, energie (en dus geld) nodig zijn om jouw website zo relevant voor de zoekmachines te maken zodat deze hoger rankt dan de concurrerende websites.
Wanneer dit eenmaal goed gedaan is, zal de website autoriteit opbouwen en hier op lange termijn voordeel van hebben.
Elke landingspagina (de pagina waarop de bezoeker de site binnenkomt) krijgt de juiste zoekwoorden, titels, teksten, afbeeldingen en video's (zie ook onder het kopje 'Relevant zijn').
Hierbij zijn goed geschreven en goed geplaatste teksten zeer belangrijk. Je biedt de bezoeker hiermee waardevolle content zodat hij/zij sneller geneigd is om door te lezen of om later weer op de website terug te komen. Hierdoor wordt jouw website ook relevanter voor de zoekmachines. Bovendien kunnen goed geschreven teksten de bezoekers beter verleiden om tot de gewenste acties te komen, wat uiteindelijk tot meer omzet kan leiden.
Zoekmachines hechten veel waarde aan de autoriteit van een website. Hoe meer autoriteit, hoe hoger de site rankt. Door het verzamelen van KWALITATIEVE backlinks (linkbuilding) kun je de autoriteit van jouw website snel opwaarderen. Je laat hierbij links op andere websites plaatsen die linken naar jouw website. Iedere link op het internet heeft een bepaalde waarde. Hoe meer kwalitatieve goede links naar jouw website verwijzen, hoe hogere waarde jouw website krijgt. Maar pas op: plaats je veel NIET relevante links naar je website, dan kan Google je hier strafpunten voor geven en daalt jouw website in ranking.
Iedere zoekmachine heeft als doel om de persoon die op een bepaalde zoekterm zoekt, zo snel mogelijk de juiste informatie te tonen. Immers de zoekmachine die dit het beste doet, zal het meeste gebruikt (blijven) worden. Hoe beter jouw website is opgebouwd en hoe waardevoller de content op jouw site is, hoe groter de kans dat jouw website (en dus de zoekmachine) de bezoeker goed geholpen heeft en hoe relevanter jouw website is.
Het is niet alleen belangrijk om goed geindexeerd te zijn in de zoekmachines, maar ook om goed op te vallen tussen de zoekresultaten. Je wilt natuurlijk dat degene die zoekt eerder op jouw link klikt dan die van een concurrerende site (hogere CTR - Click Trough Ratio). Door een pakkende titel, beschrijving en URL van jouw webpagina wordt de kans groter dat degene die zoekt op jouw link klikt.
Je kunt nog zo je best doen om bezoekers naar je website te halen, wanneer ze uiteindelijk niet tot de gewenste actie overgaan heb je er nog niets aan. Een pakkende Call to action zorgt voor meer interactie (doelen behalen) met de doelgroep, zoals contact opnemen, een aanvraag doen, enz. Doelen behalen betekent dat jouw website relevant is voor de gebruiker en dus voor de zoekmachines.
Wanneer je het écht goed wilt doen is er op het gebied van SEO nog veel meer te doen. Denk aan de juiste websitestructuur, synoniemen, interne linkstructuur, domeinautoriteit, gedrag van bezoekers, social media enzovoorts.
En verder veranderen de zoekmachines regelmatig hun algoritmes zodat je steeds bij moet leren om goede resultaten te blijven behouden.
Beter gevonden worden en BETAALD verkeer vanuit Google op zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Bij SEA-campagnes betaal je een bepaald bedrag per klik (op jouw link) aan Google. Dit bedrag is per zoekterm verschillend, bij populairder zoektermen betaal je meer.
Behalve kosten aan Google betaal je ook het Google Ads bureau voor het opzetten en beheren van SEA campagnes. Het voordeel van SEA campagnes is dat je relatief snel resultaat ziet. Wanneer dit goed loopt kun je zelfs door campagnes aan en uit te zetten sturen hoeveel aanvragen / opdrachten je via jouw website binnenkrijgt (mits ook de conversie geoptimaliseerd is).
Tekstadvertenties die bij de zoekresultaten in Google verschijnen. Hiermee genereren we kwalitatief verkeer op zoektermen die relevant voor jouw website zijn. Kwalitatief verkeer betekent personen die zoeken naar jouw diensten / producten, dus die mogelijk een klant kunnen worden. Stel: jouw onderneming plaatst airco's, dan heb je weinig aan bezoekers die naar een nieuwe brommer zoeken. Dat zijn dus geen kwalitatieve bezoekers, terwijl je wel moet betalen voor elke keer dat een bezoeker op jouw link klikt.
Het tonen van jouw bedrijfslogo en diensten op miljoenen websites. Hiervoor moeten de juiste banners ontworpen worden en het is belangrijk dat deze alleen op die sites worden getoond waar jouw doelgroep zich bevindt.
Het komt niet vaak voor dat bezoekers direct bij het eerste bezoek op jouw website tot actie overgaan. Vaak kijken ze eerst rond op verschillende sites. Bezoekers die al eerder op jouw website zijn geweest gaan eerder tot actie over. Bij het inzetten van remarketing advertenties krijgt een bezoeker die eerder jouw website heeft bezocht, op andere websites een advertentie naar jouw website te zien. Hierdoor haal je eerdere bezoekers terug naar je site en wordt de kans op conversie groter.
Ok, je hebt geïnvesteerd in SEO/SEA en je website wordt nu beter gevonden vanuit Google op zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Laat nu de aanvragen maar binnenkomen! Je bent druk bezig met campagnes, je ziet dat er meer verkeer naar je website komt maar toch vallen de aanvragen of omzet tegen. De conversie van de website valt tegen. Hoe kan dit?
Ook hier moet je website op geoptimaliseerd worden. Campagnes kunnen alleen maar succesvol (winstgevend) zijn wanneer ook de conversieratio's goed zijn.
Zijn de CTA's duidelijk en wervend genoeg? Vallen de buttons genoeg op? Is de website overzichtelijk en gebruiksvriendelijk genoeg, ook op mobiele weergave? Waar komt de klant vandaan en wat is hun intentie? Waar haken ze af? Vullen ze de formulieren wel helemaal in?
Via diverse tools wordt het bezoekersgedrag in kaart gebracht. Met deze data wordt een bezoekersanalyse gedaan en aan de hand daarvan worden de knelpunten geconstateerd.
Samen met jou zetten we vervolgens hypotheses op om de eerdergenoemde knelpunten op te lossen. Deze hypotheses worden dan getest via zogenaamde A/B tests. Dit houdt in dat voor een bepaalde periode bij de ene helft bezoekers bijvoorbeeld de CTA-knop rood is, terwijl bij de andere helft van de bezoekers de CTA-knop groen is. Na die periode kijken we waar het meeste op geklikt is en die versie laten we dan in het vervolg aan alle bezoekers zien.
Goed geschreven en goed geplaatste teksten zijn zeer belangrijk. Bij statige, saaie teksten over alleen de onderneming zelf haken bezoekers af. Schrijf vanuit de beleving van de klant: welke vraagstelling heeft de klant, welk probleem kun jij voor de klant oplossen? Wat levert het de klant op om met jou zaken te doen? Je zult zien dat dit betere conversie oplevert. Overweeg ook om eigen kwalitatieve, uniforme foto's op de site te gebruiken. Geen stockfoto's. De kosten voor een professionele tekstschrijver/fotograaf verdien je snel terug.